Professional Authors

မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာကဗ်ာစစ္တမ္း(သစၥာနီ )

မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာကဗ်ာစစ္တမ္း

_________________ သ စၥ ာ နီ ______________________

မၾကာခင္ကကၽြန္ေတာ္တို႔ရွိတဲ့၃၆လမ္းကလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကိုကဗ်ာဆရာ
ေတာင္တြင္းယဥ္မင္းၾကိဳင္ ေရာက္လာတယ္။ သူက ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ တစ္ေခတ္တည္းကဗ်ာေရးလာခဲ့တဲ့
ကဗ်ာဆရာအိုၾကီး တစ္ေယာက္ေပါ့။ ကဗ်ာမေရးတာၾကာျပီ။ ဒါေပမယ့္ အခုတေလာ ကၽြန္ေတာ္ 

သတိထားထားမိသေလာက္၊ ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့  အခမ္းအနားေလးေတြ၊ ကဗ်ာအလုပ္႐ံု
ေဆြးေႏြးပြဲေလးေတြမွာ သူ႔ကို မၾကာမၾကာ ေတြ႕ေနရတယ္။သူက “ခင္ဗ်ားနဲ႔ 

ကၽြန္ေတာ္ ေအးေအးေဆးေဆးေတြ႕ျပီး ကဗ်ာအေၾကာင္း စကားေျပာဦးမယ္” လို႔ စရံသတ္တယ္။
ဒီမွာ သူေျပာသြားတဲ့ စကားတစ္ခြန္းကို မွတ္သားစရာမို႔ ေဖာက္သည္ခ်ခ်င္ပါတယ္။

သူက….

“အခု ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာျပန္ေရးဖို႔ ၾကိဳးစားေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခုေခတ္ကဗ်ာေတြကို ဖတ္တယ္။ 
ဒီကဗ်ာေတြက ကၽြန္ေတာ့္ကို ဆြဲေဆာင္ရင္ ကၽြန္ေတာ္လည္း နစ္ေမ်ာ။
ကဗ်ာ စ်ာန္၀င္ျပီး ကဗ်ာေရးႏိုင္ေအာင္လို႔ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာေတြက ကၽြန္ေတာ့္ကို မဆြဲဘူး။
မဆြဲတဲ့အျပင္ ကန္ေတာင္ ကန္ေနတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဘယ္ကဗ်ာကိုမွ သံုးေၾကာင္းထက္ပုိမဖတ္ႏိုင္ဘူး။
အဲဒါဘာေၾကာင့္လဲ” လို႔ေျပာတယ္။ သိပ္႐ိုးသားတဲ့လူပါ။ သူၾကံဳေနရတဲ့ အခက္အခဲကို
႐ိုး႐ိုးသားသားတင္ျပသြားတာပါ။ ဇန္န၀ါရီလ (၇) ရက္ေန႔ကလုပ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ Postpoetry 

စာတမ္းေဆြးေႏြးပြဲလည္း သူတက္ေရာက္ခဲ့တာ (ဓါတ္ပံုထဲမွာျပန္ၾကည့္မွ) ေတြ႕ရတယ္။ ဒီေန႔ ကဗ်ာအယူအဆ အမ်ိဳးမ်ဳိးဟာ ေတာ္႐ံုကဗ်ာဆရာကို ေခါင္းခဲေစမွာ အမွန္ပါပဲ။
ဒါေတာင္ အြန္လိုင္းကဗ်ာဆရာ အေတာ္မ်ားမ်ားကို သူထိေတြ႕ဖူးဟန္မတူပါဘူး။ အြန္လိုင္း 

ကဗ်ာအုပ္စုေတြကလည္း အမ်ားၾကီး။ တခ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြဆို 
ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုေတာင္ ေရွာ့ခ္(Shock) ျဖစ္ေစတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၅၀ ေလာက္၊  ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကဗ်ာေရးကာစ၊ ၾကီးၾကီးက်ယ္က်ယ္ ေပါရာဏဒီပနီတို႔ ၊ 
ကဗ်ာသာရတၱသျဂၤဳ ိဟ္ (အဲဒါက ေရႊေတာင္ဆရာလြန္း အမည္ခံ ဆရာၾကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း
ေရးတာလို႔ ထင္ပါတယ္) တို႔ ကဗ်ာေရးနည္း စာအုပ္ၾကီးေတြဖတ္ျပီး၊ လန္႔သြားဖူးတယ္။ 

သူ႔တို႔ စာအုပ္ၾကီးေတြက ညႊန္းဆိုတဲ့ ကဗ်ဴပေဒသအတိုင္း ကဗ်ာေရးဖို႔ဆိုတာ၊ လြယ္တာမွမဟုတ္ပဲ။ 
ဂုဏ္တဲ့ ၊ လကၤာတဲ့၊ ဂိုဏ္းတဲ့၊ ဂိုဏ္းယွဥ္နကၡတ္နဲ႔၊ ဂိုဏ္းေစာင့္နတ္သမီးဆိုတာ ရွိေသးတယ္။
ေဒါသကလည္းရွိေသးတယ္။ ေဒါသသင့္ရင္ ကဗ်ာေရးတဲ့သူဟာ မ်က္စိကြယ္ႏိုင္တယ္။ စီးပြားပ်က္ႏိုင္တယ္။ 

မီးေဘးသင့္ႏိုင္တယ္။ ဆန္းတဲ့။ ရသတဲ့။ ပိဋကတ္သခၤ်ာနည္းနဲ႔ ကဗ်ာစစ္ေဆးတာက ရွိေသးတယ္။
အဲဒါေတြနဲ႔ ညီညြတ္ေအာင္ေရးခဲ့ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ေရွးစာဆိုၾကီးေတြကို ဦးညြတ္မိပါတယ္။

တစ္ခုေတြးမိျပန္တာက၊ အဲဒီေရွးစာဆိုၾကီးေတြသာ အသက္ျပန္ရွင္လာျပီး ဒီေန႔ ကဗ်ာဝါဒအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ 
ကဗ်ာအယူအဆအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျမင္ေတြ႕ရရင္ေရာ၊ ဘယ္လိုရွိေလမလဲဆိုတာပဲ။ အနည္းဆံုး 
သူတို႔လည္း ေခါင္းစားသြားႏိုင္ပါတယ္။ အခု ေလာေလာဆယ္ ေခါင္းစားေနၾကတာကေတာ့၊ ဒီေန႔ 
လက္ရွိကဗ်ာေရးေနၾကတဲ့ ကဗ်ာဆရာေတြေပါ့ ( အယူအဆမတူလို႔ အျပန္အလွန္ပုတ္ခတ္တိုက္ခိုက္တဲ့
အသံေတြေတာ့ အေတာ္ အတန္ ျငိမ္သက္သြားပါတယ္။ ဒါလည္းဝမ္းသာစရာပါပဲ)။
ဒီေန႔ ကဗ်ာအယူအဆနဲ႔ ဝါဒေတြကို ကိုယ့္ေထာင့္ကေန ကိုယ္အျမင္နဲ႔ ရွင္းလင္းဖို႔ 

ၾကိဳးစားေနတဲ့သူေတြလည္း အမ်ားၾကီးပါပဲ။ ေဇယ်ာလင္း၊ ဆရာ ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္၊ ျငိဏ္းေဝ၊ 
မင္းခက္ရဲ၊ ေအာင္ရင္ျငိမ္းတို႔ကအစ သူရနီတို႔၊ ဝိုင္ခ်ိဳတို႔ မိုးေဝးတို႔၊ ေစတတို႔ အထိ ကဗ်ာေဆာင္းပါးေတြ 
ေရးလာတာလဲ ၾကိဳဆိုရမွာပဲ။ ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး တိတ္ဆိတ္ေနတာထက္စာရင္အသံစံုၾကားေနရတာ 
ပိုေကာင္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၾကိဳက္တာကို ယူျပီး မၾကိဳက္တာကို ပယ္႐ံုေပါ့။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခုရွိတာက 
ကၽြန္ေတာ္တု႔ိဟာ ရွင္းရင္း႐ႈပ္ေနသလိုပဲ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါက ေဆာင္းပါးေရးတဲ့ သူေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း
“ဆန္စင္ရာ က်ည္ေပြ႔လိုက္” ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္လည္း ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ကိုျငိမ္းေဝရဲ႕ 

“ဂဃနဏ” ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကြန္ဆက္ခ်ဳရယ္ အယူအဆ အေၾကာင္းကိုေတာ့ “စရဏ” 
မဂၢဇင္းမွာ ေရးလိုက္တယ္။ သည္ေမာ္ႏိုင္ရဲ႕ “ေလွာ္တက္ကိုႏွစ္” ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့
အယူအဆသစ္အေၾကာင္းကိုေတာ့ ရနံ႔သစ္မွာ ေရးလိုက္တယ္။
အခုသူတို႔ဆီမွာ ေခတ္စားလာတဲ့ Flarf poetry ကဗ်ာအေၾကာင္းကိုေတာ့ စပယ္ျဖဴမွာေရးလိုက္တယ္။ Icon က ကဗ်ာျပားျပီ ေဆာင္းပါးမွာလည္း ကဗ်ာအယူအဆအသစ္ေတြ အေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ပါေသးတယ္။

ျပီးခဲ့တဲ့ ေဖေဖာ္၀ါရီ (၇)ရက္ေန႔ ကေတာ့ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ရဲ႕ ကဗ်ာစစ္တမ္းကို Poetry workshop 
မွာေဆြးေႏြးၾကတယ္။ ထံုးစံအတိုင္းပဲ Anti-Art ၊ Anti-poetry နဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ မေက်လည္တဲ့သူက
မေက်လည္ၾကျပန္ဘူး။ ဒီေဆာင္းပါးမွာေတာ့  ဒီေန႔ကဗ်ာအေျခအေနကိုတင္ျပဖို႔ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရွိမယ့္ ဇယားေလးတစ္ခု ကၽြန္ေတာ္ဆြဲျပခ်င္ပါတယ္။

အဓိက ကဗ်ာအမိ်ဳးအစားက (၂)မ်ိဳးပဲရွိပါတယ္။
                                                                             

       

(၁) ေခတ္ေပၚကဗ်ာ (ပင္မေရစီး)(Main Stream) ဟာ ခံစားမႈကို အားျပဳတဲ့ကဗ်ာျဖစ္ျပီး အႏုပညာဆိုတာ 
ခံစားမႈကို ေဖာ္ထုတ္ျပတဲ့အရာလို႔ ခံယူတယ္။ (Art is expression)                           

(၂) ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ (ေရစီးသစ္)(New Stream) ကေတာ့ စိတ္ကူးထည္နဲ႔ ဥာဏ္အသိကို အေျခခံျပီး၊ 
အႏုပညာ ဆိုတာ ခံစားမႈကိုေဖာ္ျပတဲ့အရာျဖစ္တယ္ဆိုတာကို လက္မခံဘူး။ (Art is Idea)

ေခတ္ေပၚကဗ်ာက ဖန္တီးမႈလို႔ သံုးေပမယ့္၊ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာကေတာ့ ျပဳလုပ္ျခင္း၊
တီထြင္ျခင္းလို႔ သံုးတယ္။ ( Uncreation is new creation)။

non-expression လို႔ဆိုႏိုင္တဲ့ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ အမ်ိဳးအစားထဲမွာ Cyber-poetry, Language poetry, 
Conceptual poetry, Anti-poetry, Flarf  poetry, Visual poetry စသည္ျဖင့္ ပါပါတယ္။

ေဇယ်ာလင္းကေတာ့  သူ႔ရဲ႕ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိေသာ ေခတ္ျပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာ ခ်ဥ္းကပ္ေလ့လာခ်က္
(မတ္ ၂၁-၂၀၀၁) စာတမ္းမွာ ဒီလို ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ဆိုျပီး (၂၇) မ်ိဳး တင္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဇယားကို ၾကည့္ရင္ေတာ့၊ အေတာ္အတန္ ရွင္းလင္းမႈရွိမယ္ထင္ပါတယ္။ 
အခုေလာေလာဆယ္ ကၽြန္ေတာ္ေတြ႕ျမင္ေနရတဲ့ ကဗ်ာအမ်ားစုကေတာ့  အယူအဆ ႏွစ္မ်ိဳးေရာေနတဲ့ 
Hybird poetry ဗႏၶတ္ကဗ်ာ (သို႔မဟုတ္) မိႆက ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားေတြျဖစ္ေနတာေတြ႕ရပါတယ္။ 
ကိုယ္ဟာ ဘယ္လို ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားေတြ ေရးေနသူလဲ၊ ဘယ္ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားထဲပါလဲ ဆိုတာက 
ကိုယ္တိုင္ခြဲျခားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလာက္နဲ႔ေတာ့ မရွင္းႏိုင္ေသးဘူးဆိုရင္လည္း ဟုတ္ပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ရွင္းလင္းစရာေတြလည္း မ်ားစြာရွိေနပါေသးတယ္။ ေဟာရင္း ပ်ံေတာ္မူ သြားရွာတဲ့ 

ဆရာေတာ္ၾကီးေတြကို ဒီေနရာကေန ကန္ေတာ့ပါတယ္ ။ အခုအခ်ိန္ထိ ကၽြန္ေတာ္တို႔
မကၽြတ္မလြတ္ႏိုင္ေသးတာက.. ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကိုယ့္ဒိဌိ ကိုယ္မခြာႏိုင္ၾကလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

2012 January လထုတ္ ခရမ္းရိပ္မဂၢဇင္းမွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
http://www.purpleshademagazine.cc.cc

In: ေဆာင္းပါး,သစၥာနီ Posted By: Date: Apr 3, 2012
Comment #1

ကိုယ့္ဒိ႒ိကိုယ္ မခြာႏိုင္ေသးလို႔ 🙂

commentinfo By: မိုးသစ္ေလျပည္ at Apr 4, 2012

Leave Comments

Name*

Email*
Website
Email me whenever there is new comment