နတ္သွ်င္ေနာင္၏ အတၳဳပၸတၱိ (၃) – စာဆုိ စစ္ဘုရင္
စာဆုိ စစ္ဘုရင္
သီဟသူရ ဘဲြ႔မည္ရင္းခံ ေတာင္ငူဘုရင္နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ ရတုဖဲြ႔ဆုိျခင္း၌ အထူးထင္ရွားေသာ စာဆုိေတာ္ႀကီး ျဖစ္ေပသည္။ စကားလံုးႂကြယ္ဝသူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အဓိပၸာယ္တူေသာ္လည္း၊ စကားလံုးခ်င္းမထပ္ တူရေအာင္ သံုးစဲြႏိုင္သျဖင့္ ထူးျခားသည္။ အႏုပညာျဖစ္ေသာ စာဆုိမႈ၊ တီးမႈတ္မႈတို႔၌သာ လိမၼာတတ္ေျမာက္သည္ မဟုတ္၊ ဆင္စီး၊ ျမင္းစီး၊ ဓားခုတ္၊ လံွထိုး စေသာ လက္႐ံုးရည္၌လည္း ကၽြမ္းက်င္ေလသည္။
နတ္သွ်င္ေနာင္။ ။ ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ ရတုဖဲြ႔ႏဲြ႔ရာ၌ တံခြန္စိုက္ခဲ့ေသာ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ သကၠရာဇ္ ၉၆၄-ခုႏွစ္တြင္ ေတာင္ငူဘုရင္ ေရႊနန္းကို သိမ္းျမန္းအုပ္စိုးေတာ္မူေသာ မဟာဓမၼရာဇာဘဲြ႔ခံ ေတာင္ငူေရႊနန္းတည္မင္း၏ သားေတာ္ျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၉၄၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဖြားျမင္၏။ ဘဲြ႔မည္ရင္းမွာ သီဟသူရျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၉၇၁-ခုတြင္ သီဟသူရဟူေသာဘဲြ႔ျဖင့္ပင္ ေတာင္ငူေရႊနန္းကို ဆက္ခံသိမ္းပိုက္သည္။
နတ္သွ်င္ေနာင္ငယ္စဥ္ကပင္ အတီးအမႈတ္အဆိုတို႔တြင္ ဝါသနာပါေတာ္မူသည္။ ေတာင္ငူေရႊနန္းတြင္ ေစာင္း၊ ျငင္း၊ ပတ္သာ တူရိယာ တတ္သူတို႔ကို ေမြးျမဴခ်ီးေျမႇာက္၍ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ကလည္း ထုိအတတ္မ်ားကို ေကာင္းစြာ ကၽြမ္းက်င္သည္။ သို႔ျဖစ္ရကား၊ ရတုကဗ်ာဖဲြ႔ႏဲြ႔ရာတြင္ ထုိ ဂီတပညာ၏ အေထာက္အပံ့ကို မ်ားစြာရခဲ့၏။ အႏုပညာျဖစ္ေသာ ဆုိမႈ တီးမႈတ္မႈတုိ႔၌သာ လိမၼာတတ္ေျမာက္သည္မဟုတ္၊ ဆင္စီး၊ ျမင္းစီး၊ ဓားခုတ္၊ လွံထုိး စသည့္ လက္႐ံုးရည္၌လည္း ကၽြမ္းက်င္ေတာ္မူ၏။ ဝါသနာလည္း မ်ားစြာ ပါသျဖင့္၊ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ေပါင္းေလာင္းျမစ္၏ အေနာက္ သာယာလွေသာ ေျမျပင္တြင္ ေဆာင္းလရာသီတုိင္း ဆင္ခင္း ျမင္းခင္းပဲြကို က်င္းပ၍၊ ဆင္ျမင္းတုိ႔၏ အရည္အခ်င္းကို စမ္းေစသည္။ ဦးရီးေတာ္ ဟံသာဝတီဘုရင္ စစ္ခ်ီတိုင္း နတ္သွ်င္ေနာင္ မလုိက္မပါရသည့္အခါဟူ၍ မရွိ။ ထုိမွ်သာမကေသး၊ ကိုယ္ေတာ္၏ စိတ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈကုိ အေလးျပဳကာ သုိးေဆာင္း တုိ႔က ပိုလိုဟုေခၚေသာ ဂူလီ (ကုလီ)သဘင္ကိုလည္း၊ မၾကာခဏ ညီေတာ္ ဦးရီးေတာ္တို႔ႏွင့္အတူ ကစားေတာ္မူတတ္၏။ သာဓကျပဆုိရေသာ္ နန္းေတာ္ ေျမာက္ ေစ်းလမ္းကုိ အညီ ညႇိေစ၍၊ မင္းညီမင္းသား မွဴးမတ္အေပါင္းကို ဂူလီ ကစားေပ်ာ္ရႊင္ေစသည္။ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း ကစားေပ်ာ္ရႊင္ေတာ္မူသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္၊ ‘ေနမင့္ႏြယ္ရင္း၊ မင္းထက္မင္းလ်င္၊ သလင္းအုပ္စီ၊ နန္းေျမဝယ္၊ ကုလီသဘင္၊ ျမင္းႏွင့္ရႊင္၏။’ ဟု ’ေဝယႏၱာတြင္’ ခ်ီရတုတြင္ ကုလီသဘင္ကစားေပ်ာ္ရႊင္ဟန္ကို စပ္ဆိုခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ရတုကဗ်ာစပ္ဆုိမႈ၌ သူမတူေအာင္ လက္စြမ္းထက္သည့္ျပင္၊ စကားလံုးလည္း ႂကြယ္ဝသူ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ အဓိပၸာယ္တစ္မ်ိဳးတည္းကို စကားလံုး အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္း၍ ေရလဲႏွင့္ သံုးသြားႏုိင္သူ ျဖစ္ေလသည္။ တနည္းကား၊ ႀကိယာတခုတည္းကို အဓိပၸာယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပါက္ေအာင္ အျခားအကူအညီ မယူဘဲ ေရးသားဖဲြ႔ႏဲြ႔တတ္သည္ဟူ၏။ အေၾကာင္းအရာတခုတည္းကိုလည္း စကားပရိယာယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေဖာ္ျပတတ္သည္။ ပံုစံအားျဖင့္ ‘တေသာင္းရွစ္ျပန္’ ခ်ီ ရတု၌ အခံပိုဒ္ အလုိက္ပုိဒ္မ်ားကို အဓိပၸာယ္သေဘာခ်င္း ထပ္တူျဖစ္ေသာ္လည္း၊ စကားလံုး မထပ္ရေအာင္ သံုးစဲြခဲ့ပံုမွာ –
’တေသာင္းရွစ္ျပန္၊ ေလးေထာင္လြန္သား၊ ယုဂန္လွည့္သြား၊ လရထားႏွင့္၊ နတ္သားနီးၾက၊ ေသာကာလတြင္၊ ေသာကဓမၼာ၊ ဌာပနာသား၊ သစၥာဉာဏ္ေပါင္း၊ မ႐ႈေတာင္းသည္၊ ညီေႏွာင္းေနာင္ေစာ ျမတ္မုေ႒ာ။ ။ ၾကာေမာေန႔ရက္၊ သက္ဆက္သည္ခ်ည္း၊ မနည္းကံုးသီ၊ မ်ားေလၿပီတည့္၊ ႏဲႊမီွတူစံု၊ ဘုန္းခ်င္းဆံုကို၊ ေၾကးမံုအသြင္၊ ႐ႈျမင္ေနက် ၊ ပါခ်င္လွ၍၊ ထိန္းယေရႊေဘာ္၊ ေလွ်ာက္ပါေသာ္လည္း၊ နားေတာ္မညြတ္၊ ဆင္းၾကာနတ္သည္။ ။ ႏႈတ္လႊတ္မပါ ျမြက္ေသာေၾကာင့္။’ ဟူ၍ အခံရတု တပိုဒ္ကို စပ္ဆုိ သီကံုးၿပီးလွ်င္ -
’တေသာင္းရွစ္မည္၊ ေလးေထာင္တည္ကို၊ ရစ္သည္လွည့္ပတ္၊ လျပာသာဒ္ႏွင့္၊ ရန္နတ္နီးခိုက္၊ ေသာစဥ္ႀကိဳက္ဝယ္၊ ထိန္႔႐ိုက္သေျပ၊ အာဏာေမႊသား၊ သေရဓမၼ၊ ေသာကေရႊေမွာက္၊ တည္ခဲ့ေျမာက္သည္၊ ေက်ာက္ေဆာက္လွ်ံေျပာင္ (ေက်ာက္ေဆာင္လွ်ံေျပာင္)၊ မိတည္းေနာင္။ ။ ရည္ေစာင္ လႏွစ္၊ အသစ္အသင့္၊ ၾကားဆင့္ေလသံ့၊ မပ်ံ႕စဘူး၊ အမူးအေမာ္၊ ႀကိဳးသည္ေသာ္ကား။ နားေတာ္ပ်ံ႕ေညာင္း၊ ညြတ္ခ်င္ေကာင္းဟု၊ ေရြ(ေရႊ)ေပါင္းလွည့္ျဖား၊ ေလွ်ာက္ပါျငားလည္း၊ ေရႊသားျမလွ်ံ၊ မြတ္ညက္စံသည္။ ။ ခ်စ္သံျမြက္ မျခည္ေသာေၾကာင့္။’ ဟူ၍ အလုိက္ရတုကို စီကံုးျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ခ်စ္သူ ဓာတုကလ်ာ၏ ႐ူပါ႐ံုကိုဖဲြ႔ႏဲြ႔ေသာ ‘လွေခါင္ၿငိမ့္’ ‘လွမ်ိဳးႂကြယ္’ ဟူေသာ အာလုပ္အေခၚအေဝၚကေလးမ်ားသည္ နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ကဗ်ာတို႔တြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေဝါဟာရႂကြယ္မႈကို ျပေပသည္။ ဓာတုကလ်ာကား ဟံသာဝတီဆင္ျဖဴမ်ားရွင္ မင္းတရားႀကီး၏ သမီးေတာ္ ျဖစ္သည္။
ယင္းသုိ႔ အဆင္းအဂၤါႏွင့္ ျပည့္စံုလွေသာ ဓာတုကလ်ာအား စဲြမက္ေနရကား၊ စာအညဳကဗ်ာကေလးမ်ားမွာ အဆန္းတၾကယ္ထြက္ခဲ့၏။ ‘ရွစ္ဆုိင္ရြက္ၾကာ’ ခ်ီ စာေတာ္တြင္၊ ‘ႏွစ္ၿပိဳင္ဘက္ရာ(ရွာ)၊ ဝတႎသာမွ၊ စံရာစံထား၊ ေရြးခဲ့ျခား၍၊ သိၾကားတမွ်၊ ၿပိဳင္လွာသလည္း၊ ေသာ္တာ့ေရာင္တြင္၊ ၾကယ္ႏွယ္ထင္ဟု’ ဟူ၍ ကြင္းကြင္းကြက္ကြက္ေပၚလြင္စြာ စပ္ဆုိခဲ့၏။ မယ္ဘဲြ႔ ေမာင္ဘဲြ႔ ရတုမ်ားအျပင္၊ ဘုရားဘဲြ႔ စစ္ခ်ီရတု မိုးဘဲြ႔ ရာသီဘဲြ႔ စသည္တုိ႔ကိုလည္း စပ္ဆုိခဲ့ေသး၏။ အထူးသျဖင့္ မယ္ဘဲြ႔ ေမာင္ဘဲြ႔ရတုမ်ား၌ နတ္သွ်င္ေနာင္၏ စာသည္ မင္းနဝေဒးႀကီး၏စာထက္ သာေလသည္။ သို႔ရာတြင္ ဘုရားတုိင္ရတု ၌မူ နဝေဒးႀကီးက နတ္သွ်င္ေနာင္ထက္ ဗဟုသုတသာေၾကာင္း ထင္ရွား၏။ (နဝေဒးႀကီး-လည္း႐ႈ။)
သကၠရာဇ္ ၉၇၄-ခုႏွစ္တြင္ သံလ်င္ၿမိဳ႕စား ကုလားငစကၤာႏွင့္ မုတၱမၿမိဳ႕စား ဗညားဒလတုိ႔ ေတာင္ငူသုိ႔ခ်ီတက္တုိက္ခိုက္ရာ၊ သံလ်င္သို႔ ပါသြားေလသည္။ အင္းဝဘုရင္ မဟာဓမၼရာဇာမင္းျမတ္သည္ ထိုအေၾကာင္း ၾကားေတာ္မူသျဖင့္၊ ထုိႏွစ္တြင္ပင္ သံလ်င္ၿမိဳ႕ကို ခ်ီတက္တုိက္ခုိက္ရာ ေအာင္ျမင္သည္။
ေအာင္ျမင္ပံုမွာ ဤသို႔ျဖစ္၏။ သကၠရာဇ္ ၉၇၄-ခုႏွစ္ တန္ခူးလျပည့္ေန႔တြင္ ျမန္မာသူရဲေကာင္းတုိ႔သည္ အေရွ႕မ်က္ႏွာတံခါး၌ အေစာင့္ထားသည့္ ေပါတုဂီ ၁၂-ေယာက္ကို ညဥ့္တခ်က္တီးေက်ာ္တြင္ ထုိးခုတ္သတ္ျဖတ္၍၊ ၿမိဳ႕တံခါးကို ဖြင့္ေပးသည္ႏွင့္ မင္းမဟာဓမၼရာဇာ၏ ရဲမက္တုိ႔သည္ တဟုန္တည္း ဝင္ၾကသည္။ ၿမိဳ႕ေလးမ်က္ႏွာကလည္း တညီတညြတ္တည္း တက္ၾကသည္ႏွင့္ မခံမရပ္ႏိုင္ဘဲ၊ ထိုေန႔ မိုးလင္းတြင္ သံလ်င္ၿမိဳ႕ပ်က္ေလသည္။ သံလ်င္ပ်က္လွ်င္ ဗိုလ္မွဴးငစကၤာႏွင့္ နတ္သွ်င္ေနာင္ကို လက္ရဖမ္းမိသည္။ ထုိေနာက္ မဟာဓမၼရာဇာက ငစကၤာအား-
”ငါအႀကိမ္ႀကိမ္ စာေပးမွာထားသည္။ ငါ့ရန္သူကို အပ္ရမည္ဆုိသည္ကို မေပးမအပ္ေနသည္မွာ ယခုငါ့လက္သုိ႔ ေရာက္ၿပီ။ အသနားခံ၍ ေတာင္းပန္လွ်င္ ခ်မ္းသာေပးမည္” ဟု မိန္႔ေတာ္မူေလသည္။
ေပါတုဂီဗိုလ္မွဴးကလည္း “ကၽြႏု္ပ္တြင္ အျပစ္မရွိသည္ကို အဘယ္ေၾကာင့္ေတာင္းပန္ရမည္နည္း၊ အရွင္မင္းႀကီး၏ ရန္သူ ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ခပ္သိမ္းေသာသူအေပါင္းတုိ႔၏ ရန္သူျဖစ္ရေတာ့အံ့ေလာ၊ ကၽြႏု္ပ္အား မိတ္ဖဲြ႔လာလွ်င္ ကၽြႏု္ပ္၏ မိတ္ေဆြ ခင္ပြန္းျဖစ္သည္။ မိတ္ေဆြခင္ပြန္းကို အမွန္ မခၽြတ္မယြင္း စြမ္းေဆာင္ရမည္ ျဖစ္၍ စြမ္းေဆာင္ေပသည့္ဓမၼတာအတိုင္း တေန႔ေမြးလွ်င္ တေန႔ေသရျမဲျဖစ္သည္။ ယခု အရွင္မင္းႀကီး၏လက္သုိ႔ေရာက္၍ ျပဳလုိရာျပဳႏုိင္မည္ပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ကၽြႏု္ပ္ႏွင့္ေတာင္ငူမင္းမွာ ေသလွ်င္ေသခ်င္း၊ ရွင္လွ်င္ရွင္ခ်င္း၊ သစၥာကတိ ႀကီးစြာရွိသည္။ ေသလွ်င္လည္းအတူ၊ ရွင္လည္း အတူတူျဖစ္လုိသည္” စသည္ျဖင့္ မတုန္မလႈပ္ ေလွ်ာက္ၾကားသည္။ (ဒီဗရစ္တုိ-႐ႈ။)
တဖန္ ေတာင္ငူမင္းကို စစ္ေမးျပန္လွ်င္လည္း “ငါ့အေၾကာင္းကို စစ္ေမးလွ်င္ ငါ့အေၾကာင္းကို သိၿပီးပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ ဤ ေပါတုဂီအမ်ိဳးသားတုိ႔ႏွင့္ ေပါင္းယွက္၍ တေသြးတည္းတသားတည္းျဖစ္ၿပီးရကား၊ ေသေဘးကို ေၾကာက္သာေတာ့မည္ မဟုတ္၊ ဓမၼတာတမ္း ျဖစ္ျမဲပ်က္ျမဲပင္။ ငါတေယာက္တည္းသာ ျဖစ္ရပ်က္ရသည္ မဟုတ္၊ လက္သုိ႔ေရာက္သည္ဟု သတ္ ေသာ္လည္း ကိုယ္ကာယ အေကာင္သာ ေသမည္၊ အသက္ကို စိုးပိုင္သည္မဟုတ္၊ ျပဳလိုရာ ျပဳေလ၊ ခံမည္” ဟူ၍ မိန္႔ေတာ္ မူလွ်င္ ေတာင္ငူမင္းႏွင့္ ငဇင္ကာတုိ႔ကို သကၠရာဇ္ ၉၇၄-ခု၊ တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္ ၃-ရက္၊ စေနေန႔တြင္ သံလ်င္ၿမိဳ႕ ေစ်းလယ္၌ ကားၾကက္၍ ကြပ္မ်က္သည္။ သံလ်င္တြင္ အနိစၥေရာက္ရသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ နတ္သွ်င္ေနာင္ကို သံလ်င္ ေရာက္ မင္းတရား ဟူ၍ တြင္သည္။ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ကြယ္လြန္သည့္အခါ၌ အသက္ ၃၅-ႏွစ္ အရြယ္မွ်သာ ရွိေသးသည္။
ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း။ အတဲြ-၆ (နီ-ပစ္) စာမ်က္ႏွာ ၁၃၃-၁၃၅ မွ …
———-