နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ကဗ်ာ့စြမ္းရည္
နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ကဗ်ာ့စြမ္းရည္
ရတုကဗ်ာဖဲြ႔ဆိုမႈတြင္ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ လြန္စြာထင္ရွားေသာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ဇာတိပဋိသေႏၶကပင္ ကဗ်ာမႈတည္း ဟူေသာ အေဆာက္အဦး ပင္ကိုယ္ဉာဏ္ဓာတ္အခံ ရင့္သန္လာသူျဖစ္သျဖင့္ နတ္သွ်င္ေနာင္ကို ထူးခၽြန္ေသာ ပါရမီရွင္ ဟု ေခၚဆိုထုိက္ေပသည္။ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ပ်ိဳရြယ္စဥ္အခါကပင္ ကဗ်ာရတုမ်ားကို ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္လိုက္စားသည္သာ မက ေစာင္းညင္းပတ္သာ တူရိယာတီးမႈတ္မႈ၌လည္း ထူးခၽြန္စြာတတ္ေျမာက္ေလသည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ ပင္ကိုယ္ဉာဏ္ ပါရမီ အေျခခံရွိရာကို မသိမသာလႈံ႔ေဆာ္ေပးေသာ လုလင္၏ အတြင္းဓာတ္အခ်စ္စက္ကြင္းကလည္း ဓာတုကလ်ာမင္းသၼီး အေပၚ ၌ ခပ္ျပင္းျပင္းလႈပ္ရွားထႂကြကစားစျဖစ္ေလရကား မိမိဖဲြ႔ဆိုအပ္ေသာ ရတုကဗ်ာတို႔မွာ အခ်စ္ေသြးဓာတ္ႏွင့္ ေရးစပ္ဘိ သကဲ့သုိ႔ ဘတ္ၾကားနာယူရသူတုိ႔၏ စိတ္ႏွလံုးကို ယူက်ံဳးဆဲြေဆာင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ကဗ်ာဉာဏ္ရည္ေျပာင္ခဲ့ေလသည္။
နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ထူးျခားခ်က္တရပ္မွာကား ဖဲြ႔ဆိုသံုးႏႈန္းေသာ စကားလံုးမ်ားသည္ မ်ားစြာယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔၍ အနက္ အဓိပၸာယ္ ေပၚလြင္ေကာင္းမြန္လွေသာေၾကာင့္ သဒၵါလကၤာရ၊ အတၳာလကၤာရတုိ႔ျဖင့္ မ်ားစြာျပည့္စံုသည္ဟု ဆုိထိုက္လွေပ သည္။ အနက္အဓိပၸာယ္တမ်ိဳးတည္းေပၚေသာ စကားလံုးကိုပင္ တခုႏွင့္တခု ထပ္တူမျဖစ္ရေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳး အလဲအလွယ္ ႏွင့္ သံုးစဲြႏိုင္သျဖင့္ စကားႂကြယ္ဝေသာ စာဆုိျဖစ္ေပသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ဆိုေသာ္ မိန္းကေလးတဦးကိုပင္ “လွေလးၿငိမ့္၊ ယဥ္ႏဲြ႔ေႏွာင္း၊ လွေခါင္ေန၊ ျပစ္မ်ိဳးကင္း၊ ဝင္းမြတ္ညိဳ၊ ေျခာက္ေယာက္ေႏွာင္း” စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဖဲြ႔ဆုိႏိုင္ေလသည္။
နတ္သွ်င္ေနာင္၏ စာၿပိိဳင္ရတုမ်ားမွာ စာဆိုလုလင္၏ စကားႂကြယ္ဝေၾကာင္းကို သက္ေသခံလ်က္ရွိ၏။ “တေသာင္း ရွစ္ျပန္” ခ်ီ “တေသာင္းရွစ္မည္” ခ်ီ စာၿပိဳင္ရတုမ်ားတြင္ အနက္အဓိပၸာယ္မွာ ထပ္တူပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း စကား အသံုးအႏႈန္းမွာ စာကုိယ္တခုႏွင့္တခု မတူေစရဘဲ တမ်ိဳးတဖံုစီ ဖဲြ႔ႏဲြ႔သံုးစဲြသည္။ ကုလီသဘင္ဘဲြ႔ေက်းေစရတု စာပိုဒ္တြင္ လည္း ေရႊနန္းတည္မင္း၏ သားေတာ္ (၄)ပါးတို႔ကို …
”ႀကီးေထြတန္ခိုး၊ ရင့္ႏိုးသမၻာ၊ ရဲေက်ာ္စြာ”
”သတိုးဓမၼ၊ ရဲေနက်”
”စက္ဝါေနထူ၊ သီဟသူ”
အစရွိသည္ျဖင့္ ဘဲြ႔အမည္မ်ားႏွင့္ ဂုဏ္ပုဒ္ကို တဲြဖက္၍ တဦးႏွင့္တဦး မတူရေအာင္ ဖဲြ႔ဆုိထားေပသည္။
မိုဃ္းဘဲြ႔ရတုမ်ားကို ဖဲြ႔ဆုိရာ၌လည္း မည္မွ်မ်ားျပားလွေသာ္လည္း အဖဲြ႔တခုႏွင့္တခုတို႔၏ စကားအသံုးအႏႈန္း၊ အနက္ အဓိပၸာယ္မ်ားကို ထပ္တူမရွိရေလေအာင္ ဖဲြ႔ဆိုႏုိင္သည္မွာ မ်ားစြာခ်ီးမြမ္းဘြယ္ရာျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ျပင္လည္း ထိုမိုဃ္းဘဲြ႔ ရတုမ်ားမွာ အခ်စ္ကိုအရင္းခံထား၍ ဖဲြ႔ဆိုရသည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သာမညမိုဃ္းဘဲြ႔ရတုမ်ားထက္ပင္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔လွ ေပသည္။
စာဆုိသည္ ရတုဖဲြ႔ဆိုရာ၌ အခ်ီအခ်ညီ မဂၤလာပိုဒ္စံုရတုမ်ိဳးကိုသာ ဖဲြ႔ဆိုေလ့ရွိသည္။ တခါတရံ ယမကခ်ီ၊ ယမကခ်နည္း ျဖင့္လည္း ဖဲြ႔ဆိုတတ္သည္။ ယတိျဖတ္ စပ္ဆုိနည္း ကိုလည္း ႏွစ္ၿခိဳက္ဟန္တူသည္။ ဖဲြ႔ဆိုအပ္သည့္ ရတုမ်ား၏ ပဒ အေရ အတြက္မွာလည္း မယုတ္မလြန္သင့္ေတာ္႐ံုမွ်သာဖဲြ႔ဆိုတတ္သျဖင့္ လုိရင္းလည္းေရာက္အဓိပၸာယ္လည္းေပါက္လွေပသည္။ အဖ်ားခ်နည္းတြင္ စာဆိုသည္ ခုိင္ညြန္႔ခက္ျဖာ အဖ်ားခ်နည္းကို အသံုးျပဳတတ္သည္။ “ခုနစ္ေတာင္စြန္” ခ်ီ ကုလီသဘင္ ဘဲြ႔ ေက်းေစရတုတြင္ကား “ျမင္းဆက္ခြ အဖ်ားခ်နည္း” ကို သံုးစဲြထားသည္။
မဂၤလာပိုဒ္စံုရတုမ်ား၏ အခ်ိဳ႕အဖ်ားခ်မ်ားတြင္ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ဉာဏ္ကြန္႔ျမဴး၍ တထူးတဆန္း ဖဲြ႔ႏဲြ႔သီကံုး ထားေလ သည္။
”အာကာအသြန္” ခ်ီ မိုဃ္းဘဲြ႔ရတု စာကိုယ္၏ အဖ်ားခ်တြင္ …
”ရြာဘိသည္လည္း ဟန္သာမိုဃ္း”။
”ႏဲႊလာသည္လည္း တေရးႏိုး”။
”မရႊင္သည္လည္း ႐ႈညႊတ္ၿဖိဳး”။
အစရွိသည္ျဖင့္ ရတုခ်ဘြယ္ ႀကိယာေျခာက္ဆယ္ကိုလည္း မလြန္ဆန္ဘဲ ကဗ်ာဉာဏ္ဆန္းျပား၍ အျခားရတုစာဆုိမ်ားႏွင့္ မတူရေလေအာင္ ဖဲြ႔ႏဲြ႔ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ သီဆိုရာ၌လည္း သဒၵါလကၤာရႏွင့္ မ်ားစြာမွပင္ ျပည့္စံုေလသည္။ ရြာသြန္းအံ့ေသာ မိုဃ္းကိုပင္ ဟန္ခ်ီ၍သာ ရြာမေယာင္ျပဳေနေသာ မိုဃ္း ဟူ၍ အနက္အဓိပၸာယ္ေပၚလြင္ေအာင္ ဖဲြ႔ဆိုထားျပန္ရာ အတၳာ လကၤာရဘက္တြင္လည္း အျပစ္ဆိုစရာမျမင္ေပ။
”နတ္လကၽြန္း၌” ခ်ီေသာ ေဆာင္းဘဲြ႔ရတုတြင္လည္း အဖ်ားခ်တြင္ …
”ေစဘိသည္လည္း အိုဘဲ့ႏွင္း။”
”တင့္ဘိသည္လည္း ညိဳလဲ႔ဝင္း။”
”ရႊန္းဘိသည္လည္း ပ်ိဳႏဲြ႔ရွင္း။”
အစရွိသည္ျဖင့္ ဆန္းက်ယ္စြာ ဖဲြ႔ႏဲြ႔သီကံုးထားခဲ့ေလသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ဆန္းသစ္ေသာ အဖဲြ႔မ်ိဳးကို ေတာင္ငူေခတ္အတြင္းက နဝေဒးႀကီးသည္ ဖဲြ႔ဆိုခဲ့ဖူးေလၿပီ။ ထိုကဲ့သို႔ ဖဲြ႔ဆိုခဲ့ဖူးသည္ကိုေထာက္လွ်င္ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ နဝေဒးႀကီးထံမွ နည္းနာ မ်ားကို အတုယူေလသေလာဟု ထင္မွတ္ဘြယ္ ရွိေလသည္။
ရတုဖဲြ႔ဆိုရာ၌ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ဆီေလ်ာ္ေသာ ေနရာတြင္ အလိုက္သင့္ ထင္ရွားေပၚလြင္ေသာ ဥပမာစကားကိုသံုးႏႈန္း ၍ ဖဲြ႔ဆုိတတ္ေလသည္။ ေမာင္ေတာ္မင္းသားသည္ မင္းသၼီးကေလး၏အေပၚ၌ ကတိသစၥာမတည္ၾကည္ဘဲ စကားပ်က္ ကြက္၍ ေဝ့လည္ေဝ့လည္ ေျပာဆိုတတ္သည့္အေၾကာင္းကို ေပၚလြင္ေစခ်င္ေသာေၾကာင့္ …
”ျပဆန္းမဆင္” ခ်ီ ရတုတြင္ “ဆုိသေရြ႕မူ၊ ပယ္ေတြ႔ညာကူး၊ ပံုမထူးသည္။ ။ တန္ခူးေလႏွင့္ေလ်ာ္ေတာ့၏” ဟူ၍ တန္ခူးလ တြင္ တုိက္ခတ္ေသာ ေလ႐ူးပမာ ပုံတင္၍ ေရးသားဖဲြ႔ဆိုခဲ့၏။ ကုလီသဘင္ဖဲြ႔ ေက်းေစရတုတပုဒ္တြင္လည္း ေက်းတမန္က စကားမမွန္ဘဲ ႏွစ္မိ်ဳးႏွစ္တန္႐ံႈးႏုိင္ဟန္ကို ေလွ်ာက္ၾကားရာတြင္ ေမာင္ေတာ္ဘုရားအတြက္ ရတက္မေအးလွေသာ မင္းသၼီး က …
”ဆင့္ကဲျပန္ေခါက္၊ ဖြတ္လွ်ာေလွ်ာက္သည္” စသည္ျဖင့္ ႏွစ္ခြရွိေသာ ဖြတ္လွ်ာကဲ့သို႔ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္ဖံုစကားျဖင့္ မမွန္မကန္ ေလွ်ာက္ၾကားသည္ဟု အျပစ္တင္သည့္အေနမ်ိဳး ေျပာပံုဆိုပံုကို ႏုိင္နင္းစြာဖဲြ႔ဆိုထားေလသည္။
နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ သတ္ပံုသတ္ညႊန္းကိုလြန္စြာဂ႐ုစိုက္သည္။ စာဆုိ၏ေခတ္တြင္သတ္ပံုသတ္ညြန္းက်မ္းမ်ား ေပၚေပါက္ ဟန္ မရွိေသးေသာ္လည္း စာဆိုသည္ သူ၏ရတုမ်ားတြင္ ခဲြထားသတ္ပံုမ်ားကို အဦးဆံုး ထည့္သြင္းဖဲြ႔ႏဲြ႔ခဲ့ေလသည္။
”မွာခဲ့ရက္လွ်င္” ခ်ီရတုတြင္ … “ေျခာက္ေယာက္နတ္ေႏွာင္း၊ ျပာႏဲြ႔ေနာင္းသည္။
၄င္း ဒုတိယပုဒ္တြင္ … “ၾကာသေရြ႕ကို၊ ေခ်၍ေက်ခက္။
”ဘဝဂ္ရွည့္ေဝ” ခ်ီတြင္ … “နယုန္သုိ႔လွ်င္၊ ေရာက္မည္လ်င္ဟု။”
၄င္း ဒုတိယပုိဒ္တြင္ … “တံု႔ျပန္ေသာေလ်ာက္၊ ေလွ်ာက္သ၍လည္း။”
”ဆက္ဒန္အုိင္သာ” ခ်ီတြင္ … “မိုးျခည္တိမ္ေျခ၊ ျပန္ႏွင့္ေခ်ေလာ့။”
၄င္း ဒုတိယပိုဒ္တြင္ … “စည္႐ိုက္ၿပိဳလည္း၊ လက္နက္လွည္းမွ။”
”တင့္လွေပဟန္” ခ်ီတြင္ … “ရင့္ျမေရႊက်န္၊ ရြက္မပြန္တည့္၊ ဝါၾကန္နီေမာင္း။”
”ေဝယႏၱာတြင္” ခ်ီတြင္ … “ေျမာ္မွတ္သာေတြ၊ ေမွ်ာ္႐ႈေနသား။”
”မထိုက္ရပ္ရာ” ခ်ီတြင္ … “ထပ္မွ်ဖန္လဲ၊ ကၽြန္သာလွဲ၍၊ ဆကဲခ်စ္ဝန္။”
”႐ႈတိုင္းေထြလည္” ခ်ီတြင္ … “မိုးလည္းေျပာင္းေသာ္၊ လြမ္းေပ်ာင္း စဟန္၊ ျပန္လာေတာ့မည္၊ လြန္လာသည္ဟု …”
ဤသို႔ျဖင့္ သတ္ပံုခဲြထားကို ထည့္သြင္းစပ္ဆိုထားသည္မွာ သတ္ပံုက်မ္းျပဳဆရာတို႔၏အထဲတြင္ အေတာ္အတန္ေခတ္ဦး သည္ ဟု ဆုိရေပမည္။
ဘုရားတိုင္ရတုမ်ားကို ဖဲြ႔ဆုိရာ၌ ေတာင္ငူၿမိဳ႕နယ္နိမိတ္အတြင္းရွိ ဘုရားေစတီမ်ားကို ေစ့ငွေအာင္ပင္ စပ္ဆုိသည္။ ထိုေၾကာင့္ ေတာင္ငူရာဇဝင္အတြက္ အေထာက္အပံ့ရသည့္အျပင္ ဗဟုသုတလည္းျဖစ္ဘြယ္ပင္။ ဘုရားတုိင္ရတုမ်ားကို ဖဲြ႔ သည့္အခါ စာဆုိသည္ ဘုရားသမိုင္းႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ဘဲြ႔ကိုအက်ယ္တဝင့္ ဖဲြ႔ဆုိေလ့မရွိ၊ လိုရင္းအခ်က္ ျဖစ္ေသာ ေမာင္မယ္ တုိ႔၏ တုိင္ၾကားမႈ၊ တုိင္တည္မႈ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးစံုကိုသာတခမ္းတနားဖဲြ႔ဆုိသည္။ ဘုရားတုိင္ရတု ဟုပင္ဆုိရေသာ္လည္း ခ်စ္ေမတၱာကို အရင္းခံထား၍ ဆိုသည္ျဖစ္ရကား စကားအသံုးအႏႈန္းမွာလည္း မယ္ဘဲြ႔၊ ေမာင္ဘဲြ႔၊ သစၥာတိုင္ တုိ႔မွာ သံုးစဲြ ဖဲြ႔ႏဲြ႔သကဲ့သို႔ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔သည္။
ဘုရားသမိုင္းခ်ဳပ္ကို အမႊမ္းတင္ရာ၌ “တေသာင္းရွစ္ျပန္၊ ေလးေထာင္လြန္သား၊ ယုဂန္လွည့္သြား၊ လရထားႏွင့္၊ နတ္သားနီးၾက၊ ေသာကာလတြင္၊ ေသာကဓမၼာ၊ ဌာပနာသား၊ သစၥာဉာဏ္ေပါင္း၊ မ႐ႈေတာင္းသည္၊ ညီေႏွာင္းေနာင္ေစာ ျမတ္မုေ႒ာ” ဟူ၍သာ သာမညစကားလံုးျဖင့္သာ သံုးႏႈန္းဖဲြ႔ဆုိထားသျဖင့္ ထူးထူးျခားျခားေကာင္းမြန္သည္ဟု မဆုိႏိုင္ေပ။ ဘုရားတုိင္ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေမတၱာပိုင္းသို႔ က်ေရာက္လာသည့္အခါမ်ားတြင္ အရွင္ဘုရား … ေမာင္ေတာ္သည္ ”အလြန္အက်ဴး၊ ဆိုစဦးက၊ ျဖည့္ျဖဴးသည္ေသာ္၊ နာသူေပ်ာ္မွ်၊ မေတာ္ဘဲပင္၊ ေတာ္႐ုပ္ဆင္၍၊ မၾကင္လတံု၊ ၾကင္လတံုႏွင့္၊ မယံုၾကည္သာ၊ ေလေျပလာသို႔” နားဝဝယ္ တလံုးခ်င္း ႐ိုက္သြင္းပန္ၾကား မိန္႔ဆိုသည့္စကားမ်ားေၾကာင့္ ဘုရားကၽြန္ေတာ္မ မွာ မုိက္မွားမိပါေတာ့သည္ အရွင္ဘုရား … ဟူ၍ သနားစဘြယ္ တုိင္တည္၍ေနတတ္ေလသည္။
လြန္စြာမွ ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္း၍ နားမခ်မ္းဘြယ္ေသာ အျဖစ္အပ်က္ကိုပင္လွ်င္ ဂါမၼေဒါသ တည္းဟူေသာ ဝါက်တၳအျပစ္မွ လြတ္ကင္းေအာင္ သာယာနာေပ်ာ္ဘြယ္ရာစကားျဖင့္ ဖဲြ႔ႏဲြ႔သီဆုိ၍ ေခ်ာင္းမေမြေတာ္ဘုရားကို တိုင္ၾကားလိုရကား …
”ထားျပည့္ဝန္း႐ံု၊ ဆင္ပံုျမင္းေထြ၊ ေစာင့္ႏွင့္ေနလ်က္၊ ရေဝခန္းေခ်ာင္၊ သလြန္ေညာင္ဝယ္၊ သံုးေျမာင္ရံကာ၊ ေနလွည့္ရာကို၊ စၾကာလက္႐ံုး၊ ႀကိဳးၿပီးဆံုးမွ၊ ႏွလံုးေဖာက္ျပန္၊ မေတာ္ဟန္ကို၊ ေရႊဉာဏ္သခင္၊ သိေစခ်င္၍၊ ေရႊစင္ေရာင္ႏြယ္၊ တင္ဆက္ရြယ္ကာ” ေလွ်ာက္ၾကားရပါသည္ အရွင္ျမတ္ဘုရား … ဟူ၍ ေရးသားထားေလသည္။
မိုးဘဲြ႔ရတုမ်ားတြင္ကား မိုးနတ္ပဇၨဳန္အား ႀကိမ္းေမာင္း၍တမ်ိဳး၊ တိုးလွ်ိဳးေတာင္းပန္၍တဖံု၊ အျပစ္တင္၍တတန္၊ ယဥ္ႏဲြ႔ဟန္ မူယာႏွင့္ ပ်ဴငွာဆန္းျပားစြာ ဖဲြ႔ဆိုတတ္ေလသည္။ မိမိ၏ အလြမ္းမီးဒုကၡကို ပိုမိုထန္သည္းေအာင္ ဖန္တည္းတတ္သည့္ မိုး နတ္သားအား ၾကားသိေအာင္ ညည္းညဴလိုေသာေၾကာင့္ …
”ဆြတ္ပ်ံ႕ဘြယ္ေအာင္၊ ယုဂန္ေတာင္က၊ ေဝေမွာင္အံု႔ပ်၊ ေႏြေႏွာင္းလကို၊ ၿခိမ့္မွ်သံေလး၊ ရင့္႐ူေႂကြးက၊ နီးေဝးပတ္ကံုး၊ တုိင္းအလံုးဝယ္၊ ညႊတ္႐ံုးၾကာတူ၊ ေဘာ္နည္းသူကို၊ သည္းအူျပတ္ေခါင္၊ ေၾကလြယ္ေအာင္လွ်င္၊ ေလေဆာင္ျပင္းထန္၊ ေၾကာက္ဘြယ္လြန္စြ၊ ျမဟန္ေရာင္ခ်ိပ္၊ မိႈင္းတိရိပ္လ်က္၊ သံုးထိပ္ေတာင္ခ်ာ၊ ဆီကသာလွ်င္၊ လွ်ပ္ဝါျပက္သန္း၊ တိမ္ညိဳတန္းသည္။ ။ မထြန္းေနျခည္ရီေတာ့သည္” … စသည္ျဖင့္ ဖဲြ႔ဆိုတတ္ေလသည္။
တခါတရံ စာဆိုလုလင္သည္ မိမိ၏ အတြင္းသေဘာဓာတ္အရင္းခံကို ဖြင့္လွစ္၍ျပတတ္ေလသည္။ ‘စကားတြင္းက ဇာတိျပ တတ္သည္’ ဟူသည္ႏွင့္အညီ နတ္သွ်င္ေနာင္၏ အတြင္းစိတ္မာနသေဘာ ေလာဘေဇာတို႔သည္ မၾကာခဏ သူ၏ရတုမ်ား အတြင္းမွ ထြက္ျပဴလာတတ္ေပသည္။ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ မင္းဧကရာဇ္အျဖစ္ကို ေမွ်ာ္မွန္းၿပီး ေလာဘေဇာသန္းေန ေၾကာင္းကို ျပသည္။ ထို ဆြတ္ပ်ံ႕ဘြယ္ေအာင္ ခ်ီ ရတုမွာပင္ …
”တိမ္ရိပ္ခ်ာက၊ ပတ္ညာပတ္ခ်ဳပ္၊ ရြာစ႐ုပ္ႏွင့္၊ မိႈင္းအုပ္လွည့္ကာ၊ မလင္းၾကာေသာ္၊ ေရႊသာေျပာင္ဝင္း၊ နန္းျပတင္းက၊ ေလညင္းျမဴးရႊင္၊ ၾကည့္စဥ္တြင္၌၊ ဘုန္းအင္ႀကီးလွ၊ ဆင္ထိုက္ရသား၊ မမွ်ပန္းခ်င္း၊ ေမႊးတုကင္းကို၊ မယြင္းသတိ၊ ႐ႈမိမိသည္၊ မ်က္စိမူးလည္ သီေတာ့သည္။”
စသည္ျဖင့္ ပန္းထြတ္ခ်ာျဖစ္ေသာ မင္းအျဖစ္ကို မ်က္စိထဲ၌ ျမင္မိေယာင္ ျဖစ္ေနသည္ဟု ရွင္ဥကၠံသမာလာႏွင့္ ရကန္ဆရာ ဦးတိုး တုိ႔က ယူဆသည္။
စစ္ခ်ီရတုမ်ားတြင္ စစ္ေျမတာမွ ခ်ိန္းဆိုထားေသာ ရက္ေန႔ကို ခန္႔မီေအာင္ မျပန္ႏိုင္သျဖင့္ ေမာင္ေတာ္ မင္းသားက ပူပံုႏွင့္ မင္းသၼီးက အေမွ်ာ္စုိက္ပံုမ်ိဳးကို ေရးဖဲြ႔ေလ့ရွိသည္။ မင္းေရးမင္းရာ မကံုငေသးသည့္အတြက္ စစ္ေျမတာမွ မျပန္ႏုိင္သည္ကို ဝမ္းနည္းရမည္ထက္ ႏွမေတာ္မင္းသၼီးကေလးက သူ႔အေပၚ အထင္မွားၿပီး ေမာင္ေတာ္ဘုရားသည္ …
”မွာခဲ့ရက္လ်င္၊ ေဆာင္းထက္မယြန္း၊ ေႏြမဆန္းတည့္၊ မဝန္းေလျပည္၊ မီလမည္ဟု၊ ဆုိသည္ႏွင့္ညီ၊ ေရာက္တန္ၿပီလ်က္၊ လြမ္းသီရစ္ေခြ၊ မဆင္ေလဘဲ၊ ေဖ်ာ္ေျဖစရာ၊ စစ္ေျမတာဝယ္၊ ပစာေပ်ာ္ဘြယ္၊ ေပ်ာ္ေၾကာင္းခ်ယ္၍၊ တုိ႔ဝယ္ဆြတ္လြတ္၊ ေမ့က်န္တတ္ဟု၊ ထင္မွတ္စိတ္ဝယ္” ေဆြးရတက္ဗ်ာပါႂကြယ္ၿပီးလွ်င္ အားငယ္ေတာ္ မူေပလိမ့္မည္ … ဟူ၍ဆန္းျပားေအာင္ ဖဲြ႔ဆိုထားေလသည္။
ထုိ႔ျပင္လည္း ေမာင္ေတာ္ဘုရားသည္ ႏွမေတာ္ႏွင့္ မဖူးေတြ႔ရသည္မွာ ၾကာေတာင္းၾကာလွၿပီျဖစ္၍ အခ်စ္ေငြ႔ကို ခိုလံႈေတာ္ မူၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္ကာမခဲြမခြာေနခ်င္လွပါေသာ္လည္း မင္းေရးမင္းရာေၾကာင့္စစ္မွာၾကာခဲ့ရပါသည္ဟု ေမာင္ေတာ္မင္းသားေလး က မင္းသၼီးအား ေျပာေလဟန္ကုိ ဆန္းဉာဏ္ေထြျပား ဂါမၼေဒါသတည္းဟူေသာ လကၤာအျပစ္မ်ားမွ ကင္းစင္ေအာင္ …
”ရာသီေပၚမွန္း၊ ေထြေထြပန္းကို၊ ထူးဆန္းစီယွက္၊ လွရာဖက္၍၊ မယ့္လက္စီရင္၊ ပန္ရဆင္အံ့၊ သုိ႔စင္ျမင့္ၾကာ၊ စစ္မွာလြမ္းမဲ႔၊ ေနေလခဲ့ဟု” စသည္ျဖင့္ ေရးဖဲြ႔ခဲ့ျပန္သည္။
သစၥာတုိင္ရတုမ်ားတြင္ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ခ်စ္သူမင္းသၼီးကေလး၏ လွပေသာ ႐ူပါ႐ံုကို ေရွးဦးစြာဖဲြ႔ဆိုေလ့ရွိသည္။ စြမ္း ေဆာင္ေသာ ပန္းခ်ီဆရာသည္ မိန္းမပ်ိဳတဦး၏ပံုကို ႐ိုး႐ိုးႏွင့္ ႏွစ္သက္စဘြယ္ေဆးေရာင္စံုျဖင့္ ျခယ္လွယ္မြမ္းမံႏုိင္သကဲ့ သို႔ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္လည္း လူတို႔၏ စိတ္မ်က္စိပႆာဒကို ဟဒယရႊင္ျမဴး ဘဝင္ႏူးေအာင္ ပံုကူးေရးဖဲြ႔ ရတုျဖင့္လည္း ႏဲြ႔ တတ္ေပေသးသည္။ ဇင္းမယ္ဘုရင္ႏွမ ရာဇဓာတုကလ်ာမင္းသၼီး၏ လွပေၾကာ့ရွင္းေသာ ႐ူပါ႐ံုကို ႐ုတ္ျခင္း ဖဲြ႔ဆိုေတာ္မူပံု အား … ႂကြ
”တင့္လွေပဟန္၊ ဘက္မရန္တည့္၊ ေျခာက္တန္နတ္ရြာ၊ ဘံုကလာသုိ႔၊ ျပာျပာလတ္လတ္၊ မြတ္မြတ္ညက္ညက္၊ ရႊန္းရႊန္းစက္မွ်၊ ဝန္းလက္ေရာင္ေရႊ၊ အေခါင္ေပတည့္၊ ေတာင္ေနနတ္ဟန္၊ ျမတ္သစ္ၾကန္ႏွင့္၊ ပန္းမာလ္ေရးေခ်၊ ထံုးေနမေၾကာ၊ ပတ္ေလ်ာဆံၾကာ၊ က်တိုင္းသာလွ်င္၊ ေရႊဝါပိတ္ရွင္း၊ တည္ခ်င္းစံပယ္၊ နံ႔ႂကြယ္လိႈင္ၾကဴ၊ မၪၨဴမ်က္မည္း၊ ေပၚထပ္စည္းႏွင့္၊ မရည္းမထင္၊ ျဖဳတ္ခ်ည္းျမင္က၊ နတ္ပင္ယိုးမွား၊ ဝိုးဝါးေတြးခၽြတ္၊ ကိုယ္လံုးညႊတ္သည္။ ။ ဘံုထြတ္နန္းေတာင္ ေပတုိ႔ေလာ”
စာဆုိလုလင္တြင္ ထူးျခားေသာ အခ်က္တခုကား ရတုမ်ားေရးရာ၌ မိမိဝမ္းတြင္း၌ စိတ္ကူးႏွင့္မဟုတ္ဘဲ လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အတြင္းသေဘာဓာတ္က တဖ်ပ္ဖ်ပ္လႈပ္ႏိႈး၍ စိတ္ႀကိဳးစံုကသည့္အခါ၌သာ ေရးသားဖြဲ႔ႏဲြ႔ေလ့ရွိေသာ ေၾကာင့္ သူေရးေသာစာတို႔သည္ အကယ္စင္စစ္ ဘတ္သူတုိ႔၏ စိတ္ဓာတ္ကို ထိခိုက္ေလသည္။ အကယ္၍ နတ္သွ်င္ေနာင္ သည္ အခ်စ္ေႏွာင္ႀကိဳး၌သာ မၿငိတြယ္ဘဲရွိခဲ့ပါလွ်င္ သူ၏စာတို႔သည္လည္း ယခုေတြ႔ရသေလာက္ ေကာင္းခ်င္မွေကာင္း မည္။ ထုိေၾကာင့္ နတ္သွ်င္ေနာင္အား ရတုတံခြန္စိုက္ျဖစ္ေအာင္ ေဖးမေနသူကား စာဆုိလုလင္၏ခ်စ္ေမတၱာ က်င္လည္ က်က္စားရာျဖစ္သည့္ ရာဇဓာတုကလ်ာမင္းသၼီးပင္ျဖစ္ေပသည္။
ခ်စ္သူကို ေျမႇာက္ပင့္ဖဲြ႔ဆိုရာ၌လည္း ေျမမိုးမတန္ေအာင္ ဖဲြ႔ဆိုတတ္သျဖင့္ စာဆုိလုလင္ကို တုၿပိဳင္ဖဲြ႔ဆိုႏုိင္သူပင္ မရွိ သေလာက္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ လုလင္၏ေျမႇာက္ပင့္ျခင္းခံရသူ မင္းသၼီးတုိ႔သည္ အဘယ္မွ်ပင္ ေက်ာက္စာတုိင္သုိ႔ မယိမ္း မယိုင္ စိတ္ခုိင္ေစကာမူ လုလင္၏ ကဗ်ာအမႈ စာအညဳေၾကာင့္ ျပဳသမွ် ႏုရမည့္ ဘဝသို႔ ေရာက္ရေတာ့သည္။
ေျခာက္ရပ္ေသာ နတ္ျပည္က ႐ုပ္ရည္မွာတုမရွိေသာ မိဖုရားေတာင္ညာတင္တုိ႔ေသာ္မွ ႏွမေတာ္မင္းသၼီးႏွင့္ၿပိဳင္လာလွ်င္ အကုန္႐ံႈးၿပီး လူ႔တဘုန္း နတ္မက သူကေလးသည္ မုိးဝဘံုသာ ေငြေသာ္တာကို ၾကယ္တာရာ ဝန္းရံသလုိ တင့္ရႊန္းစံၿပီး ေန ပါလိမ့္မည္ ဟု ေျမႇာက္ပင့္လုိသျဖင့္ …
”တူခန္႔ဘက္ၿပိဳင္၊ စံသာတုိင္သား၊ ေျခာက္ဆိုင္ျမင့္ခန္း၊ လွတဝန္းဝယ္၊ ေတာင္စြန္းညာဖ်ား၊ ထြတ္တင္ထားႏွင့္၊ ႏွစ္ပါးႏႈိင္းရွည့္၊ ႏႈန္းလာလွည့္လည္း၊ ၿဖိဳးျပည့္လလွ်ံ၊ ၾကယ္ႏွယ္ရံလိမ့္၊ ဘယ္လံျခားေဝး၊ မုေလးညြန္႔ဖူး၊ စပယ္ဦးသို႔၊ အက်ဴး အလြန္၊ ဆယ္ျပန္ဆယ္တက္၊ ဆယ္ဆသက္ကို၊ ႏွစ္ခ်က္မထင္၊ ဆက္ပါခ်င္၏။”
စသည္ျဖင့္ ဖဲြ႔ဆုိထားေလသည္။
နတ္သွ်င္ေနာင္၏ေက်းေစရတုမ်ားသည္ ဗဟုသုတ မ်ားစြာေပးေပသည္။ ဤရတုမ်ားကိုဖဲြ႔ဆိုရာ၌ စာဆုိသည္ အဖဲြ႔အႏဲြ႔ ယဥ္ေက်းဆန္းျပားပံုကို မ်ားစြာ ဂ႐ုမျပဳေတာ့ဘဲ ကုလီသဘင္ဘဲြ႔၊ ထိုးကြင္းဘဲြ႔ အစရွိေသာ ေခတ္ေပၚအျပဳအမူမ်ိဳးကို တခမ္းတနား ဖဲြ႔ဆိုထားသည္။
ထိုးကြင္းကို ဖဲြ႔ဆုိရာ၌ ထိုေခတ္၊ ထိုအခ်ိန္၊ ထိုအခါက ေယာက္်ားမ်ားသည္ အရြယ္ေရာက္လွ်င္ ထိုးကြင္းထုိး၍ က်ားက်ား ယားယား ရွိရမည့္ပံု၊ မိန္းမသားမ်ားကဲ့သုိ႔ ယဥ္ႏဲြ႔ဟန္မူယာႏွင့္ ကညာမဆန္ထိုက္ေၾကာင္း သိသာေပၚလြင္ေအာင္ ေရးသား ထားသည့္ျပင္ ထုိးကြင္းမရွိေသာ မင္းသားမ်ားကိုပင္ မင္းသၼီးမ်ားက မႀကိဳက္မႏွစ္သက္ၾကေၾကာင္း၊ ထိုးကြင္းရွိသူကိုမွ အေရးေပးၾကေၾကာင္း ေရးသားထားေလသည္။ နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ညီေတာ္တပါးျဖစ္ေသာ မင္းရဲေက်ာ္စြာသည္ လူလား ေျမာက္ခ်ိန္တိုင္ေအာင္ ထိုးကြင္းမရွိေသးသျဖင့္ ခ်စ္သူ မင္းသၼီးကေလးက …
”ေမာင္ေတာ္ဘုရားသည္ ေကသရာဇာျခေသၤ့မင္းကဲ့သို႔ ရဲရင့္တည္ၾကည္သည့္ ႏွလံုးပင္ရွိပါေသာ္လည္း ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ မရွိေသးသည့္အတြက္ ေမာင္ေတာ္၏ ေမတၱာကို တံု႔ျပန္သင့္၊ မတံု႔ျပန္သင့္ႏွင့္ ေတြးခ်င့္ေဝခဲြမရႏုိင္ဘဲ ရွိပါေသးသည္” စသည္ျဖင့္ ေမာင္ေတာ္မင္းသားအား ျပက္ရယ္ျပဳလိုေသာေၾကာင့္ …
”ၾကံ့ခုိင္႐ုပ္ဝါ၊ ေကသရာသုိ႔၊ နန္းလ်ာအလတ္၊ ခါးမပတ္က၊ ေလးျမတ္ျခင္းရာ၊ မိန္႔ေတာ္စာႏွင့္၊ ေမတၱာခ်စ္ၾကည္၊ ရစ္လာသည္ကို၊ ရွိရည္မခ်န္၊ ေလွ်ာက္လိုက္ဟန္မူ၊ ပ်ိဳ႕အန္ဘြယ္ေအာင္၊ သလင္းေတာင္ႏွင့္၊ ျမေရာင္တဝက္၊ နန္းပြင့္ဆက္ကို၊ ႏွစ္ခ်က္ၾကံစည္ ေတြးေသးသည္” ဟူ၍ ဖဲြ႔ဆိုထားေလသည္။
ထုိအခါ ေမာင္ေတာ္မင္းသားက သူ႔မွာ ယခုအခါတြင္ ထိုးကြင္းရွိၿပီျဖစ္၍ ႏွမေတာ္၏ေမတၱာကို ခံယူရပါမည့္အေၾကာင္းႏွင့္ ေက်းေစလုိက္သည္မွာ …
”ႏွစ္ေတြးရိပ္ေမွာင္၊ မရွိေအာင္ကို၊ ျမေရာင္လႊမ္းရစ္၊ ပတ္သည္ျဖစ္ကို၊ က်စ္လ်စ္ေထြေထြ၊ ေလွ်ာက္ေခ်ေစ၍၊ ေစ့ေရျပန္ေခါက္၊ ကၽြႏု္ပ္ေလွ်ာက္ရွင့္၊ ခ်စ္ေဖာက္မလဲြ၊ သစၥာျမဲသည္၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာ့ တမန္ေသာ”
ဟူေသာ စကားလက္ေဆာင္ျဖင့္ ေက်းတမန္ကို ေစလႊတ္၍ ေလွ်ာက္ၾကားေစသည့္အဟန္ ေရးဖဲြ႔ထားျပန္သည္။
ေက်းေစရတုမ်ားတြင္ စာဆုိသည္ ေက်းတမန္၏အမ်ိဳးအမည္ႏွင့္ ဂုဏ္ထူးဝိေသသမ်ားကုိ အထူး အေရးယူ၍ ဖဲြ႔ဆုိေလ့ ရွိသည္။
”အထြတ္ထက္မွာ၊ ေတာင္တကာလည္း၊ သီတာခုနစ္၊ ေနလရစ္၍၊ ကသစ္ရွိရာ၊ ဝတႎသာဝယ္၊ သုဝါသုရ၊ ရာဇႏြယ္ျမတ္၊ စဥ္မျပတ္တည့္၊ ပ်ံ႕ဆြတ္ႏြယ္မွည့္၊ ေျဖျဖည့္ေဖ်ာ္ျဖား၊ နတ္ႏွစ္ပါးလွ်င္၊ ဘုန္းအားႏွင္းသ၊ ေရာက္သည္ကပင္၊ ႏုတ္စဆုိင္ေကၽြး ေရႊခ်ိဳင့္ေမြး။”
စသည္ျဖင့္ ေက်းေခၚအာလုပ္ကိုပင္ တခမ္းတနား တန္ဆာဆင္ကာ ဖဲြ႔ႏဲြ႔တတ္သည္။
ကုလီဘဲြ႔ ေက်းေစရတုမ်ားကိုလည္း နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ ဗဟုသုတျဖစ္ဘြယ္ရာ စပ္ဆုိခဲ့သည္။ ကုလီဘဲြ႔ဆိုသည္မွာ ယခု အခါ အေနာက္ႏိုင္ငံသားတုိ႔ ပိုလို႐ိုက္ကစားနည္းမ်ိဳးပင္ျဖစ္ဟန္တူသည္။ ဤကုလီ႐ိုက္နည္းမ်ိဳးကို ေပၚတူဂီ လူမ်ိဳးမ်ားထံမွ အတုယူသည္ဟု ဆုိၾကကုန္သည္။ အခ်ိဳ႕ကမူ ဤကစားနည္းမ်ိဳးသည္ မဏိပုရ ကသည္းျမင္းစစ္သည္တုိ႔၏ ကစားနည္း ျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾကသည္။ စာဆုိလုလင္သည္ ကုလီပဲြကို မ်ားစြာစိတ္ဝင္စားဘြယ္ရာေကာင္းေအာင္ ရတုကဗ်ာျဖင့္ ဖဲြ႔ဆုိ ႏိုင္သည့္အတြက္ မ်ားစြားခ်ီးမြမ္းဘြယ္ရာျဖစ္သည္။ ရတုကဗ်ာႏွင့္ပင္ မဆုိထားႏွင့္ဦး၊ ႐ိုး႐ိုးစကားေျပျဖင့္ပင္ ကစားပဲြတခု အေၾကာင္းကို ဘတ္႐ႈသူတုိ႔ စိတ္ဝင္စားဘြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေရးႏုိင္ရန္ လြန္စြာမွ ခဲယဥ္းသည္။
”သုိ႔သည္ခတ္ခ်က္၊ ငါတုိ႔ဘက္က၊ လွ်ပ္ျပက္ေသာဟန္၊ ႀကိဳး၍လန္လွည္း၊ လက္ျမန္သူက၊ စက္မီးက်သုိ႔၊ စၾကာ့သခင္၊ ဘဝရွင္လည္း၊ က်င္လ်င္စဟန္၊ လက္ျမန္လက္ေကာင္း၊ မတင့္ေကာင္းတည့္၊ နန္းေလာင္းပြင့္လ်ာ၊ ရဲေက်ာ္စြာလည္း၊ မာန္ပါခတ္သံ၊ မုိးႀကိဳးခၽြံသုိ႔၊ ႏႈိင္းစံမဲ့ေထြ၊ တင့္လွေပ၏၊ ပဲြေရလည္လည္၊ အတည္တည္သည္။ ။ ႏုိင္မည္ကိုပင္ ရည္းၾကထင္။”
စသည္ျဖင့္ ကုလီပဲြတြင္ အားႀကိဳးမာန္တက္ကစားၾကပံုကိုေဖာ္ျပၿပီး ကစားနည္းကိုလည္း စိတ္ဝင္စားဘြယ္ရာျဖစ္ေအာင္ …
”သတုိးမင္းေက်ာ္၊ ဘက္ေတာ္ကိုပင္၊ သူထင္မိလ်က္၊ လိုက္လံဖ်က္ေသာ္၊ ေတာင္ဘက္ပို႔ျမဲ၊ မပို႔ဘဲႏွင့္၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာ၊ ႐ိုက္တံုပါလည္း၊ ေျမာက္မွာစက္ပါး၊ တဖန္ျခားခဲ့၊ ႀကိဳးစားပန္း႐ွဴ၊ သီဟသူလွ်င္၊ ဘမ္းယူေျမႇာက္ခ်ီး၊ ကုလီသီးကို၊ ေျမႀကီးတြင္သာ၊ ယာလိုက္ကာတည့္။”
စသည္ျဖင့္ ေက်းတမန္က ႏွမေတာ္မင္းသၼီးကေလးအား ျပန္၍ေလွ်ာက္ၾကားဟန္အေနမ်ိဳးျဖင့္ ေရးသားထားေလသည္။ ဤ ေက်းေစ ေက်းျပန္ရတုမ်ားကိုေထာက္႐ႈျခင္းအားျဖင့္ ေရွးေခတ္ေရွးအခါက မိန္းကေလးမ်ားပင္လွ်င္ ကုလီပဲြကို စိတ္ဝင္စား ၾကေၾကာင္းႏွင့္ ေယာက္်ားပီသမွသာလွ်င္ သေဘာႏွစ္ၿခိဳက္ၾကေၾကာင္း သိရွိရေလသည္။
ဤသုိ႔အားျဖင့္ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္ အဘက္ဘက္က အလစ္အလပ္မရွိရေအာင္ ေနရာႏွင့္ေနရာ ဆန္းျပားစြာ ဖဲြ႔ဆို ေရးသားတတ္သည့္ ကဗ်ာ့ပါရဂူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေတာင္ငူေခတ္စာဆုိတို႔အနက္ နတ္သွ်င္ေနာင္၏အမည္သည္ လြန္ကဲ တင့္ရႊန္းစြာ ပြင့္လန္းျခင္းျဖစ္ခဲ့ရေပသတည္း။
———-